top of page
DSC_1869.jpg

Impactevent 2025
Ons levend jaarverslag

Sturen op netto positieve impact

It's up to us vierde haar eerste verjaardag met een 2e impactevent. Waar vorig jaar tijdens het startevent o.a. Feike Sijbesma onze gast was, wist dit jaar Tanja Dik onze community te inspireren. Daarna werkten we onder begeleiding van Tjeerd Krumpelman aan ons waardecreatiemodel. 

Tanja Dik

Inspirerend was het verhaal van Tanja Dik zeker. Zij is CEO van de Johan Cruijff ArenA en toezichthouder. Haar houding straalt op alle manieren het kan wel uit. Daarmee sloot ze naadloos aan bij onze waarden. De impact van een stadion als de Johan Cruijff ArenA is enorm. Met elk optreden, met elke voetbalwedstrijd en met elke rondleiding door het stadion stuurt Tanja op positieve impact voor mens en milieu in de waardeketen en in de directe omgeving van het stadion.

Wist je bijvoorbeeld dat auto-batterijen worden hergebruikt als energieopslagsysteem in het stadion? Of dat samenwerking met GSES heeft geleid tot een blauwdruk voor duurzame evenementen (dat inmiddels in meerdere Europese stadions wordt toegepast)? In alles wat Tanja doet, streeft ze naar netto positieve impact.

 

Ze is opgestaan om niet vóór de buurt maar mét de buurt aan de slag te gaan in Amsterdam Zuidoost. Ze gaat met iedereen in gesprek, ook als dat voor anderen spannend of ingewikkeld lijkt. Ze bouwt daarmee niet alleen vertrouwen en partnerships, maar ook een mega kerstevent voor 800 buurtbewoners. Haar intrinsieke motivatie is tastbaar als commitment – ze gaat voor blijvende verandering met een duidelijke stip aan de horizon.

 

Daardoor stelt ze andere vragen – aan haar team bij de ArenA en in de verschillende RvC’s waarin ze actief is. Ze zet door, maar zonder de verbinding met anderen te verliezen. 

Tip: boek vooral zelf een rondleiding om een kijkje achter de schermen te krijgen. De innovatietour komt o.a. langs de Energy storage room.​​

Tjeerd Krumpelman
 

Hoe bepaal je wat waarde heeft? En wie bepaalt dat eigenlijk? Om deze vragen te beantwoorden, kan je gebruik maken van een waardecreatiemodel. Tjeerd Krumpelman, partner bij Grant Thornton Impact House, vertelde hoe dit model werkt en waarom dit aansluit bij de Corporate Governance Code. ​

Principe 1.1 Duurzame lange termijn waardecreatie

Het bestuur is verantwoordelijk voor de continuïteit van de vennootschap en de met haar verbonden onderneming en de duurzame lange termijn waardecreatie van de vennootschap en de met haar verbonden onderneming.

​​​​​​​​Het opstellen van een waardecreatiemodel met de directie en RvC is in de praktijk nog best lastig. Regelmatig lijkt het alsof je het eens bent waarom je dingen doet die je doet, maar blijkt dat je eigenlijk nog wat belangrijke keuzes moet maken. Ook helpt een waardecreatiemodel bij de implementatie van de CSRD. Deze Europese richtlijnen gaan uit van het dubbele materialiteit beginsel dat getoetst moet worden bij je stakeholders.

 

​Tjeerd lichtte toe dat je het waardecreatiemodel kan zien als een stappenplan om – samen met stakeholders – stil te staan bij de impact van je eigen organisatie. Het waardecreatiemodel geeft weer van welke resources (zowel financieel, als ook bijvoorbeeld grondstoffen en mensen) een onderneming gebruikmaakt (input), hoe de organisatie die omzet (throughput) in producten en diensten (output) – feitelijk het bedrijfsmodel – en welke waarde dat toevoegt of vernietigt voor stakeholders en de samenleving als geheel (outcome) op de korte én lange termijn.

 

 

 

 

 

​​​​​​​​​​​​​​​​​Aan de slag

Door te doen leer je meer. Daarom zijn de deelnemers in groepen aan de slag gegaan over de vraag: wat is het waardecreatiemodel van It’s up to us? De gesprekken waren zo waardevol en inspirerend dat het minder makkelijk was om iedereen weer terug in de zaal te krijgen!

 

Een greep uit de voorbeelden van genoemde waarde en impact van It’s up to us:

waardecreatiemodel
"De bijeenkomsten met gelijkgestemden vergroten mijn netwerk en kennis."
“Mijn deelname aan It's up to us leidt nu al tot betere sturing en beter functioneren van de Raad van Commissarissen waar ik recent ben toegetreden."
“De focus op inhoud én persoonlijke ontwikkeling maakt me een betere toezichthouder.”

Fotoimpressie

​Foto's door: Jan Willem Steenmeijer

Tjeerd Krumpelman.webp

Tjeerd Krumpelman (Grant Thornton) begeleidde ons tijdens het impactevent vanuit zijn jarenlange en internationale expertise met het waardecreatiemodel. 

Foto Tanja Dik.jpg

Tanja Dik is o.a. CEO van de Johan Cruijff ArenA en vervult diverse commissariaten. Zij nam ons tijdens het impactevent mee in haar persoonlijk spark voor impact.

logo It's up to us
volg ons op
bottom of page